Inlägg taggade ‘semester’

Drakgrottorna

Dela

När vi var på Mallorca i somras besökte vi Drakgrottorna (Cuevas del Drach). Det var vackert och absolut häftigt att få ha upplevt en vandring genom dessa grottor men om jag hade vetat hur säkerheten såg ut i dessa grottor hade jag inte gett mig in i detta med en tvååring, en fyraåring och en fotonörd. Främsta anledningen till att vi besökt grottorna var nog att Björn ville fota dessa, men såklart hade vi en önskan om att få uppleva någonting på ön förutom hotellet. Så vi köpte in oss på en busstur runt ön där Drakgrottorna ingick.

När vi först kommer dit fick vi gå ned för en trappa som ledde ned i grottan, att gå alla dessa trappsteg med barnen skulle visa sig vara den enkla och minst läskiga biten på hela turen. Man släpptes ned i grottan i grupper, vi gissade på ca. 100 människor i varje grupp. Så i början innan alla spritt ut sig någorlunda så var det väldigt trångt och jag var tvungen att bära Erik för att han inte skulle bli nedtrampad. Man gick längst med en typ cementerad gångbana i konstant lutning nedåt som på sina ställen var ganska hal. Ena sidan av gångbanan var i stort sett ett stup hela vägen ned med endast ett lågt stålrörsräcke i höfthöjd som inte skulle hindra någon från att falla över eller barn från att hoppa under. Så att låta barnen gå själva var helt uteslutet och eftersom Björn skulle fota så hade jag genom större delen av grottan en unge i varje hand.

Här nedan ser ni hur lågt räcket var:

Vid ett tillfälle var det en man som gick framför mig som halkade till rejält, men som sån tur var lyckades han återfå kontrollen. Det gick inte att vifta bort tanken på vad som skulle hända om jag halkade med barnen i händerna!

Hur som helst kom vi i alla fall ned helskinnade till sjön Lago Martel, en av de största underjordiska sjöarna i världen. Där fick vi sitta ned och njuta av en konsert som spelades på roddbåtar. En häftig upplevelse när grottan helt släcktes ned och upplysta roddbåtar flöt in. Ljudet var en upplevelse i sig eftersom vi befann oss i just en grotta. Tyvärr har vi inga bilder alls från denna konsert då det var totalt fotograferingsförbud under konserten. Björn är inte helt nöjd med någon av dessa bilder från turen då det var förbjudet att använda blixt i grottorna och för att det var väldigt, väldigt mörkt. Men det är kul att vi har lite fotominnen att se tillbaka på i alla fall.

Innan konserten började.

Lago Martel

Mallorca

, , , ,

Dela

Vi spenderade en vecka av vår semester på Mallorca. Det var vår första utlandsresa med barnen, en resa som vi  sett mycket fram emot men som vi också bävade lite inför. Björn är flygsjuk så en flygplansresa för oss innebär att jag har allt ansvar för oss allihopa och alla våra saker. Till Mallorca tar det bara ca. 4 timmar vilket kändes lagom och vi hade bokat transferbuss till och från hotellet för att göra det så enkelt som möjligt. Flygresan gick jättebra även om jag tydligen utvecklat någon form av flygrädsla sen jag fick barn, att riskera mitt eget liv är inte ens i närheten av så vidrigt som tanken att jag kanske riskerar mina barns liv. Men ingen av barnen visade någon rädsla alls och jag försökte bita ihop för att inte skrämma dem. Björn satt på sitt eget hörn hela resan och fokuserade på insidan av sina ögonlock. Vår investering i en ny Ipad visade sig vara ovärderlig vid mer än ett tillfälle under resan, men framför allt på flygplanet och i transferbussen. Så ett tips för alla er som ska ut och resa med barn är att proppa en Ipad full med barnspel och lämna det dåliga föräldrasamvetet hemma.

Vi bokade resan via Fritidsresor och bodde på hotellet Blue Star Viva Blue. Vi lyxade till det med all inclusive och var väldigt nöjda med hotellrummet och alla faciliteter. Vi var faktiskt så nöjda att vi bara lämnade hotellets område vid tre tillfällen under hela veckan. Det fanns ett flertal pooler som vi utnyttjade hela dagarna, så vi besökte bara stranden vid ett tillfälle. Alcudia beach var visserligen full av badgäster men sandstranden var långgrund och vattnet vackert turkosa.

MG_1669.jpg MG_1699.jpg

Vårt andra besök utanför hotellet var en promenad längst med shoppingstråket där alla butiker sålde exakt samma saker. Vi köpte ett par uppblåsbara leksaker sen vände vi tillbaka till hotellpoolen. Det tredje besöket var en guidad bussresa till ett par utvalda turistattraktioner som jag tänkte skriva om i ett eget inlägg.

Har du besökt Mallorca? Vad tyckte du om ön? Tydligen är den ju ett väldigt populärt resmål just nu.

High Chaparral

Dela

Under semestern besökte jag och barnen High Chaparral tillsammans med barnens mormor. Tanken var att jag och Björn skulle åka dit med barnen, något som jag sett fram emot sedan långt innan vi fick barn. High Chaparral slår alla andra nöjesparker i Sverige med hästlängder ifall du frågar mig. Jag har varit där många gånger som barn och verkligen sett fram emot att ta med mina egna barn dit. I år var det dags, barnen skulle få besöka High Chaparral för första gången. Dagen innan besöket blir Björn magsjuk, vilket i sig inte är en rolig upplevelse när man är ute med husvagn. Vi hade besökt Ullared i sällskap av min mamma och pappa, snälla som de är skjuter de upp sina egna planer för att stanna med oss under tiden Björn är sjuk. Av flera olika anledningar så hade vi bara en dag som passade för det där besöket på High Chaparral och jag var alldeles förtvivlad över att behöva ställa in vår dag i vilda western. Tur att man har en mamma som ställer upp trots att hon har ont i ryggen och inte var särskilt lockad att besöka en park som hon vid det här laget känner sig ganska klar med.

Så kanske mer för min skull än för barnens (som knappt visste vad cowboys och indianer var) gav vi oss iväg. Eftersom det hade regnat så gott som hela sommaren i småland fram till den dagen vi skulle besöka parken så var vi inte ensamma där. Vi valde faktisk att hoppa över de shower som pågick under dagen eftersom det var så mycket folk och lite för att Erik antagligen inte skulle uppskatta dessa lika mycket som vi andra. Men det finns väldigt mycket att göra och uppleva där ändå.

Barnen fick varsin knallpulverpistol och cowboyhatt, för det tycker jag hör till när man är där, men de är galet dyra och det finns såklart många fler saker som västar, hölster, pilbågar, sheriffstjärnor m.m. att köpa för den med väldigt tung plånbok.

En rosa cowboyhatt har jag faktiskt själv haft när jag var yngre och min lillebror hade en liknande hatt som Eriks fast svart.

Vi köpte oss en resa med tåget till Mexiko. En mycket spännande resa med överfall av läbbiga banditer.

Erik var alldeles fascinerad av tågen, dess rök och vissla.

Efter en mexikans lunch tog vi hjulångaren över till indianbyn.

På vägen till Buffalo city, som är barnens egna mini western passade jag och Alice på att vaska lite guld. Av guldet vi hittade göts ett stort guldmynt som Alice är väldigt stolt över. Vi letade faktiskt ganska länge innan vi hittade något guld så jag förstår att hon är väldigt nöjd med sin insats.

Trots att vi inte fick dela upplevelsen med pappa Björn så var dagen väldigt lyckad. Det är absolut inte sista gången vi åker hit!

Räknar dagar

Dela

Är det någon annan än jag som räknar dagarna till semestern nu? Jag ser fram emot att få mysa i husvagnen med familjen hela sommaren och njuta av vår vecka på Mallorca i augusti.

Men först ska vi såklart fira midsommar. Vi håller alla tummar och tår för att det ska bli soligt och fint på midsommarafton, gärna hela midsommarhelgen! Det är ju inte lika mysigt att fira i regnställ som i en somrig klänning, men som vanligt gäller det nog att ta med sig både stövlar och paraply, i alla fall om man kollar in väderprognosen.

_MG_1268_editlog_

Midsommarafton 2013

Midsommarafton 2015

Sommarminnen

Dela

Nu har jag hunnit vara en hel vecka på nya jobbet. Jag har fått världens gulligaste kollegor och ett varmt mottagande på min nya arbetsplats. Jag ser verkligen fram emot nya utmaningar och ser stor potential både för min egen utveckling och för verksamheten. Alice är lycklig över att få vara med sina kompisar igen och Erik är så gott som inskolad på förskolan nu och verkar trivas som fisken i vattnet. Så höstterminen kunde inte ha fått en bättre start.

Jag är väldigt matt på kvällarna efter alla nya intryck så det har inte funnits någon ork över till bloggen.

Men jag vill ändå dela med mig av lite sommarminnen från Julita som vi besökte sista semesterveckan.

_MG_9356
_MG_9326

Kolmården

Dela

Igår besökte vi Kolmården. Hela sommaren har vi velat fram och tillbaka kring vilken djurpark vi skulle besöka, Furuvik, Parken zoo eller Kolmården. Lite olika prisklasser, utbud och platser. Tillslut fick det ändå bli Kolmården eftersom vi misstänkte att Alice skulle tycka om att hälsa på Bamse. Hon prenumererar på Bamse för de yngsta och tycker att tidningarna är jättespännande.

_MG_9062
_MG_9050_MG_9061
_MG_9209

Bamses värld gick hem både hos Alice och Erik vilket var mer än vi hade vågat hoppas på. Erik älskade att köra Skalmans bilar och hade nog kunna åkt dem hur många gånger som helst, tre gånger var tydligen inte tillräckligt i alla fall. Bamses snurrande dunderhonung var också rolig men turen med båten Viktoria fick Erik stå över. Alice skulle prompt åka båten, så jag följde snällt med. Björn som lätt blir åksjuk fick stå över och leta efter skugga med Erik. Med lite skräckblandad förtjusning tjoade vi oss igenom åkturen.

Till lunch åt vi ekologiska pannkakor vid Farmors kök och Alice fick köpa sig en hel dunderhonungsburk med godis i Katta-los godisbutik. Men höjdpunkten på hela besöket var nog ändå att få krama Bamse!

_MG_9052

När vi kände oss nöjda med Bamses värld var det dags att titta på djuren. Visst tyckte barnen att det var spännande att titta på djuren, men Alice tyckte att det var lite långt att gå. Inte så konstigt kanske med tanke på att halva parken ligger i uppförsbacke.

_MG_9070
_MG_9084

Tiger world var väldigt spännande. Alice var lite orolig att tigrarna skulle komma in till oss när tigern gick runt ett hörn.

_MG_9097
_MG_9104

När vi tagit oss hela vägen till Marine world gick vi på delfinshowen Life som också uppskattades väldigt mycket av båda barnen. Vem blir inte imponerad av hoppande delfiner liksom?

_MG_9141_MG_9119

Vi stod över linbanan i år, en tur på 30 min inlåsta i en liten boll med två trötta barn kändes farligare än vildaste lejon. Men några djur fanns det ändå att studera på savannen och elefanterna var väldigt intressanta, särskilt den lilla elefanten med den lilla snabeln enligt Alice.

_MG_9173
_MG_9182_MG_9169
_MG_9159

En väldigt mysig dag med fint väder fick vi. Två riktigt trötta barn och faktiskt två ganska trötta päron lämnade parken strax före stängning.

Örebro

, , , , , ,

Dela

Nu kör vi en husvagnssemester sista lediga veckan innan allvaret drar igång nästa vecka. På onsdag nästa vecka börjar jag på mitt nya jobb och Björn ska inskola Erik på förskolan. Men just nu befinner vi oss på Hjälmargården & Läppe Camping och njuter fortfarande av vår ledighet. Idag har vi turistat i Örebro. Men först besökte vi Klossbutiken som ligger strax utanför Örebro. Klossbutiken är Sveriges största Lego-butik, 1000kvm fullproppad med Lego.

_MG_2951

Efter det Lego-frosseriet åkte vi in till Örebro centrum och tittade på en del installationer ur deras OpenART utställning. Roligast av de vi såg var nog de gigantiska popcornen. Vi var också uppe i ett torn byggt kring en av Örebros gamla statyer där man fick möjlighet att stå öga mot öga med statyn istället för under som man normalt gör. Alice tyckte att tentakelmonstret som ”vaktade” slottet var lite läskigt, men samtidigt lite spännande.

_MG_2968

_MG_2971_MG_2975

Självklart måste man äta glass från Lejonet & Björnen när man springer på det. Har ni inte smakat deras glass ännu så borde ni prova.

_MG_2961
_MG_2962

Vi stötte på en staty av en liten flicka med ryggsäck som visserligen inte tillhörde utställningen men som vi stannade och studerade i alla fall. Alice tycke synd om henne för att hon såg så ensam ut. Hon gav henne flera långa kramar och sa: – Hon vill ha en vän! Vi är vänner nu. Kan man spricka av stolthet?

_MG_2979

Jag gillar Örebro, det är en trevlig och lagom stor stad med stora shoppingmöjligheter och många fina ställen att slå sig ned för en matbit alt. fika. Deras OpenART utställningar gör också att staden känns ”ny” varje år med nya saker att titta på och upptäcka.

_MG_2983

För ett par veckor sedan köpte vi lite Lego Friends som var på rea till Alice och både hon och jag fastnade fullständigt för det. Det har blivit lite mer efter det men idag gick vi nog lite bananas med förvaring till Lego, en legolekmatta, t-shirts, flera små Lego Friends modeller och ett jätteslott med Disneys Askungen. Erik som älskar alla motorfordon fick en Duplo-lastbil och en liten Duploask i form av en Duplokloss.

Imorgon ska vi förhoppningsvis hälsa på hemma hos Pettson och Findus, men det beror lite på vädret. Håller tummarna för sol och värme!

Barnens egen plats på landet

Dela

Idag har det faktiskt varit riktigt fint väder och barnen har fått leka utomhus hela dagen. Det gäller ju att passa på att njuta lite extra denna sommar de dagar solen vill komma fram mellan molnen. Fast vi ska nog inte klaga allt för mycket, även om väderprognoserna nästan enbart visat regn vareviga dag så har vi faktiskt haft mestadels uppehåll om dagarna. Men eftersom det inte direkt varit något badväder så har vi passat på att röja massor på tomten och haft en hel del utflykter för oss.

Lekstugan och sandlådan är väldigt uppskattade av barnen men det är såklart roligast när mamma och pappa också är med och leker oavsett om det handlar om att baka sandkakor, leka med bilarna i sandlådan eller natta bebisdockan i lekstugan. Idag inhandlade vi ett dörrhandtag som pappa Björn och Alice satte upp.

_MG_8981
_MG_9017

_MG_9020_MG_9024
_MG_8998

_MG_8994_MG_9029

Idag kom också min farfar ut hit över dagen, något som han har sett fram emot länge. Det var min farfar som byggde det nuvarande huset på tomten som hans egen farfar köpte för ca. 100 år sedan, men då fanns det ett äldre tvåvåningshus här som man senare bestämde sig för att riva och istället bygga nytt. Så det är inte så konstigt att landet har ett väldigt stort affektionsvärde för honom.

I morgon lämnar vi landet för den här semestern och vi längtar redan till nästa sommar.

Äventyr och skattjakt idag

Dela

Det gäller verkligen att ta vara på de solglimtar vi får denna sommar. I skrivandets stund sitter jag och lyssnar på regnet som fullständigt öser ned utanför. Men tidigare idag hade vi faktiskt fint väder och passade på att fixa lite på tomten här ute på landet. Alice och Erik tycker det är roligt att få åka med pappa på gräsklipparen och vi vuxna roade oss senare med en kompostkvarn. Jag är tacksam över att få komma ut hit till landet och njuta av naturen, tystheten och friheten.

Förra sommaren byggde vi en lekstuga åt barnen här ute och trots att vi ägnade större delen av semestern åt att bygga den så var det ändå lite småfix kvar. Men igår blev den helt klar inuti, nu ska den bara inredas. Sen är det lite utsmyckningsdetaljer kvar på utsidan också som vi tänker försöka bli klara med också. Den lilla uteplatsen bredvid huset fixade vi med i våras, med rabatter och en egen liten gräsplätt för utemöbler.

Efter lunch idag gav vi Alice en skattkarta. Hon är väldigt fascinerad av pirater just nu då hon upptäckt Disneys Jake och piraterna på Netflix. Ni kan säkert gissa er till att det var en väldigt exalterad Alice som startade sin skattjakt.

_MG_8829

När hon hade hittade skattkistan var det dags att leta efter nyckeln. Såklart hade vi gömt både skatten och nyckeln i lekstugan.

_MG_8838

Lycka när man fått upp sin skatt!

_MG_8867

Självklart måste man räkna sina gulddubloner!

_MG_8869

Nu på kvällen har vi provat på glass från Väddö gårdsmejeri. Det var riktigt smaskens och får nog bli en ny sommartradition att förtära.

Stensund rix 2015

, , , , , ,

Dela

Varje år åker vi på Frisksportarnas riksläger. Där träffar vi både en del släkt och många vänner. På lägren erbjuds massor av olika aktiviteter som exempelvis volleyboll, zumba, tipspromenad, fotbollsskola, stafett, pysseltält, seglarskola, danskvällar, kanotkurser, föreläsningar och mycket, mycket mer. Frisksportklubbar finns lite överallt i Sverige och är indelade i olika distrikt. Vart femte år är det vårt distrikt som anordnar läger och då håller vi till på Stensund, i och omkring Stensunds folkhögskola som ligger vid Sörmlandskusten utanför Trosa. Här arrangeras också Frisksportförbundets årliga midsommarfirande som vi också brukar delta i.

_MG_8593 _MG_8637 _MG_8668 _MG_8580

I år var det vår tur att anordna riksläger på Stensund igen. Att anordna ett riksläger kräver väldigt mycket engagemang och arbete från arrangörernas sida och allt arbete är idéellt. Björn har varit både webbansvarig och tävlingsansvarig med mycket arbete både före och under lägret. Jag har administrerat lägrets Facebooksida inför och under lägret, det kändes som en tillräckligt stor uppgift eftersom jag varit den som tagit hand om våra barn när Björn arbetat närmare tolv timmar om dagen. Dessutom var vi på plats en vecka innan lägret och hjälpte till med alla förberedelser. Jag tog på mig att tillsammans med barnen göra det fint vid de två lekplatser som finns. Perfekt att låta barnen leka samtidigt som jag stökar omkring runt dem.

_MG_8521

Lugnet före stormen.

Eftersom Björn jobbade och jag största delen av tiden var ensam med barnen så hade vi inte några större möjligheter att delta i någonting egentligen. Jessica och barnens syssling Andreas som vi lekte med en hel del var min räddning.

_MG_8540 _MG_8542

Men en aktivitet lyckades vi ändå låta Alice delta i, ”Knattekampen”. Här får barnen kasta boll, hoppa stående längshopp, springa snabblopp och hinderbana. Det är ingen tävling, man utmanar bara sig själv, får sina resultat, ett diplom och en glass efteråt.

_MG_8734
-2_MG_8752

Det har varit två tuffa veckor kan jag säga. Det var mer än ett tillfälle då jag ville kasta in handduken, lämna allt och åka hem med två bråkiga barn. Men vi härdade ut och ser nu fram emot nästkommande fyra läger då vi bara kan njuta, delta i de aktiviteter vi vill och bara ha det bra. För riksläger är faktiskt en av årets stora höjdpunkter!