Taggar

, , , , , , , , ,

Dela

Tänk att det ska vara så svårt att få tid och ork till bloggen nu när jag jobbar! Mitt huvud är så fyllt av nya intryck och inspiration att där knappt får plats någonting annat just nu. Någonting som jag verkligen saknade när jag jobbade privat var fortbildning och utveckling av verksamheten. Det är lätt att se problem och hinder för verksamheten på kort sikt med föreläsningar, tvärgrupper och annat som ”stjäl” pedagoger ifrån barngruppen, men det betyder verkligen mycket för verksamhetens kvalité och på lång sikt är det ovärderligt. I måndags var jag på en föreläsning som handlade om kulturer. Det var en mycket intressant föreläsning som väckte många tankar. Först hade jag svårt att koppla innehållet till verksamheten, men nu ett par dagar senare kan jag se varför den var bra för mig. Vilken kultur har vi på vår förskola? På vår avdelning? I personalrummet?

Jag har fått upp ögonen för IKT,  som betyder Informations- och KommunikationsTeknik. Vi har på vår förskola en läroplatta som vi delar mellan tre avdelningar. Jag vill nu lära mig allt kring hur jag ska arbeta med läroplattor på bästa sätt tillsammans med barnen! För jag tror att utan kunskap kring hur vi ska arbeta med dessa verktyg så kommer det inte att bli meningsfullt som verktyg varken för oss eller barnen. 

När jag nu ifrågasatt användandet av läroplattor ute på förskolor så har jag ju såklart reflekterat en del kring mina egna barns användning av vår Padda som vi kallar den här hemma. Erik använder några få appar som Alice lekte med när hon var mindre, bland annat appar med Titt-ut och appar där man bara trycker lite på olika saker för att få fram ljud. Men i ärlighetens namn så får han ju knappt använda paddan alls, för så fort den är framme så vill Alice ha den. Alice har betydligt fler saker på paddan, men det hon använder mest har varit Netflix för att titta på olika barnprogram, ett My little Pony och Duplo-spelen. Dessa appar är ju nu väldigt uttjatade här hemma och jag har ofta dåligt samvete för hur mycket Alice sitter med paddan. Alla dessa föräldratidningar jag läser spär ju på mitt dåliga samvete med varje nummer också, så snart exploderar jag nog. För det finns väldigt många fördomar och åsikter kring teknik därute. Men ju mer jag läser på om det här med läroplattor och våra tekniska verktyg ju mer övertygad blir jag om att vi ser på dem på fel sätt. Våra barn växer upp med den här tekniken, de är födda i en tid där paddor, smartphones, smarta klockor m.m. är en del av vardagen och en självklarhet. Att hindra dem från att använda dem tror jag är dumt, vi måste lära dem att hantera dessa verktyg.

Så nu ska vi bli mer aktiva här hemma när det kommer till barnens användande av paddan. Såklart ska de få fortsätta använda Netflix och vi kommer säkert att fortsätta ladda ned värdelösa spel, men där ska också finnas genomtänkta appar, appar som skapar funderingar, tankar, nyfikenhet, kreativitet och kunskap. Min senaste upptäckt är Sago Sagos appar Sago mini.

Sago Sago creates magical mobile apps for children. We create software that builds on children’s natural sense of curiosity, experimentation and self-expression. We believe young children learn best through experimentation and exploration rather than instruction and assessment. Our passion is for creating open-ended play experiences that give children a sense of mastery and ownership.

Både Alice och Erik älskar dessa appar även om de använder dem på helt olika sätt och med helt olika mål. De flesta kostar såklart pengar, men i dagsläget finns det två gratis appar i serien. Det finns också olika paket med flera appar till ett bättre pris.

Sago-Mini-Fairy-Tale-1Sago-Mini-Space-Explorer1
4da7sago1

sago-mini-pet-cafeSagoMiniFriends1
maxresdefault

Att använda läroplattor i förskolan är så otroligt mycket mer än att bara spela spel. Läroplattor ska vara verktyg och en del av läroprocesser när de används. Häromdagen lät jag några barn på min avdelning rita teckningar och sedan fick de försöka rita sin teckning en gång till fast på läroplattan. Syftet var att barnen skulle få använda olika verktyg för att skapa och för att introducera för barnen att läroplattan går att använda till mer än att bara spela på. Tanken var ju god, men appen jag skulle använda mig av var inte riktigt rätt för ändamålet och tidpunkten för aktiviteten var inte heller optimal så det blev bara pannkaka av allt. Men för mig var det ett stort steg i rätt riktning.